søndag 15. februar 2015

123.. sommerkjole fra duk!

Kjole fra duk! Så enkelt! Det ER det, æresord. 

Jeg har i det siste storkost meg på syrommet. Masse gamle duker, gardiner, tepper og putetrekk (som ikke passer inn i stilen jeg har på huset) , har fått nytt liv ved hjelp av fantasi, saks og symaskin. 

Jeg skal vise under hvor enkelt det faktisk er: 

Min duk kommer fra min kjære bestemors hus, og jeg ønsket å ta den i bruk igjen!


Det første jeg gjorde var å brette den i 2, så tok jeg utgangspunkt i nederste hjørne og brettet opp til jeg hadde en trekant:


så klipte jeg parallelt med kanten, og opp langs siden (der jeg holder i stoffet på bildet over), slik at jeg satt igjen med 2 like store firkanter med bord (jeg har sjekket i ordlista, ordet bord skives med o´- men uttales ´å!) på to sider. 
Det neste jeg gjorde var å klippe ut borden på stoffet som var igjen av duken, dette skal brukes øverst på kjolen



Jeg ønsket ikke å ha det hvite mellom, så jeg klipte bort det hvite og sydde den sammen igjen, så delte jeg borden i to like store deler (ca 30 cm lang) og sydde inn kortsidene (dette blir åpningen der knytingen skal sammen) for at åpningen skal være fin og ikke `flises opp`. Etter dette brettet jeg og sydde en kant i bunnen.


Så var det tid for `snoren`.. Jeg valgte å lage snoren av en lang remse av den samme borden bare enda smalere, men enhver snor kan brukes til dette, du trenger ikke lage selv! Men, hvis du vil lager man den selv ved å brette på langs og sy en søm på vrangsiden før man vrenger det hele (her kan det bli mye plunder, men med en slik fantastisk duppedings som jeg har kjøpt meg (stoff og stil, aner ikke hva den heter, men jeg kaller den `vrenger`n` ;-) ), går det som en lek..



Da var alt annet klart, så vi går tilbake til selve kjolen. Nå har vi laget `tunellen og snoren`, og vet derfor hvor vid kjolen skal være øverst, jeg valgte å klippe litt på skrå ut fra denne kanten til der jeg ønsket hullet til armene skulle slutte, og så beint ned derfra.. (OBS: sørg for å ha en cm på hver side av `tunellen, slik at du kan brette inn ved armene..) Sydde så sammen sidene på kjolen opp til der armene skulle komme ut. Bildet under viser kjolen FØR jeg klippet skråen, men etter jeg sydde sammen sidene opp til armen..




Fest `tunellen`til toppen med nåler, og brett inn kanten til armene og nål de også.


 Nå syr du en søm fra der armen starter, over `tunellen`og ned armhullet på andre siden, dette gjør du både foran og bak. Jeg valgte, etter å ha brettet opp `tunellen`, å sy en stikning like under `tunellen`, slik at den holder seg `oppreist`..


tre i snora, vreng kjolen, ta den på og TADAAAAA!


Prøv du og davel!! Lykke til!


Nå skal jeg rett og slett sette meg på syrommet igjen, denne gangen skal jeg sy meg en jakke (trur eg..) av to sofapledd som ikke lenger `passer inn`! Ha en deilig søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar